Technologia malowania ikon

Technologia malowania ikon

 

Farba na tle właściwej  ikony  musi koniecznie leżeć lekko, a sama ikona musi być przezroczysta i wielowarstwowa. Takie przezroczyste kolory można zobaczyć na wspaniałych starożytnych ikonach. Dzięki nim kompozycja artystyczna dosłownie ożywa. Dzięki temu twarze Świętych naprawdę patrzą na nas, jakby z prawdziwych okien do Boskiego świata. Istnieją różne możliwości nakładania farby. Na przykład, jeśli  ikona jest  duża, racjonalne jest używanie dużych pędzli z kolei na średnich i mniejszych – najlepszą opcją są małe.

Napis i obrysy pisane pędzlem do ikon

pędzel do pisania ikonOtworzyć ikonę, tak mówią malarze ikon, wypełniając wcześniej przygotowany rysunek farbami. Zwróć uwagę, że ten etap pracy jest typowy dla tradycyjnego malowania ikon, nie znajdziesz go w malarstwie akademickim. W malowaniu ikon używane są czyste kolory lokalne. Co więcej, każdy z nich niesie swój własny ładunek semantyczny, który ujawnia istotę tematu. Aby uzyskać odpowiedni kolor, często konieczne jest połączenie kilku farb. Raczej trudno jest rozłożyć lokalne kolory w taki sposób, aby stworzyć harmonijną kolorystykę ikony. Podstawową zasadą ich superpozycji jest to, że każdy nowy kolor jest w harmonii z tymi, które już zostały nałożone na ikonę. Zwyczajowo nazywa się częścią Dolichną a pędzel do pisania ikon wyraża co jest napisane do rąk i stóp świętych architektura, krajobraz itp. Ten etap opiera się na technice stopniowego rozjaśniania. Mistrz nakłada pierwszy kolor szerokim pędzlem, drugi kolor cieńszym pędzlem, a trzeci kolor z kolei zajmuje bardzo mały obszar. Nakłada się cienkim pędzlem na już wykonane warstwy. Nie wszystkie naturalne minerały używane do malowania ikon nadają się do trzykrotnego rozcieńczania wybielaczem. Wynika to z faktu, że niektóre z nich mają własną przejrzystą strukturę. W tej sytuacji pasemka nakłada się czystym i nierozcieńczonym wybielaczem. Najpierw bardziej płynny, potem gęstszy. Jeśli chcesz, możesz przezroczyście zamalować warstwę głównego koloru między warstwami. Takie farby bardzo ciemnieją. Ponadto nie pojawiają się od razu, ale w ciągu około jednego dnia.

Trzeba mieć dobre wyobrażenie o twarzy świętego, którego piszesz. Jednocześnie, nawet mając przed sobą oryginał i posiadając kościelne rozumienie rzeczy, utalentowany mistrz malowania ikon postępuje zgodnie z jego nakazem modlitewnym. Należy zauważyć, że technika rejestracji twarzy jest podobna do techniki potrójnego podświetlania. Jednak tę procedurę należy powtórzyć więcej niż 3 razy.  Na złocie cienkim pędzlem główne miejsca ikony, które wcześniej były wykonane złotymi asystami, są dokładnie pomalowane. Taka rejestracja jest najczęściej wykonywana z sadzą, stąd jej nazwa.